دستگاه هواساز چیست؟انواع هواساز،کاربرد و مزایای آن-بتا تهویه

دستگاه هواساز چیست؟انواع هواساز،کاربرد و مزایای آن-بتا تهویه

و کاربرد هواساز در جاهایی که باید رطوبت هوا کامل تحت کنترل باشد و بتوان مقدار آن را مدیریت کرد. در این نوع مرطوب کنند، حفره‌های ریزی در لوله وجود دارند که بخاری را که از میان لوله جریان پیدا می‌کند، توزیع می‌کنند. در این مورد، آبی که گرم می‌شود تا بخار را برای توزیع در شبکه ایجاد کند، تهویه می‌شود تا از پخش شدن بو در فضای اتاق جلوگیری کند. شرکت هواساز به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت هوای اگزاست ،استفاده از مبدل های بازیافت انرژی در دستگاه های هواساز را پیشنهاد می کند. هنگام گرم کردن ساختمان قبل از حضور ساکنین از بسته بودن دمپر های هوای خارجی اطمینان حاصل کنید. جریان هوا در دمپر پره موازی با وضعیت قرار گیری دمپر تطابق ندارد.

برای تعویض فیلتر ها راهنمایی های سازنده را دنبال و با توجه به مقیاس های مشخص از افت فشار لبه ی فیلتر استفاده کنید. وقتی هوا تحت فشار قرار می گیرد، حین عبور از فن به دلیل اصطکاک گرم می شود. در صورت قرار گرفتن فن موتور در مسیر جریان هوا حرارت بیشتری به هوا وارد می شود. دمای هوا می تواند با توجه به میزان فشار فعالیت سیستم ۱ تا ۵ درجه و یا بیشتر افزایش یابد. قیمت اولیه دستگاه های هواساز استاندارد و هم چنین دیگر هواسازها و همین طور هزینه های عملکردی این سیستم ها نسبت به سایر سیستم هایی که در تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد بسیار مناسب می باشد.

  • با ایده خنک کردن هوا برای ساختمان ها به صورت متمرکز، او برای اولین ایده سیستم تهویه مطبوع مرکزی ارائه کرد.
  • هواساز سالن قارچ ایرواشر قارچ در سالن های قارچ حهت تامین دما و رطوبت مورد نیاز سالن از هواساز استفاده می شود.
  • این دستگاه ها نیاز به کانال کشی دارند و در نهایت باعث بالا رفتن هزینه های مربوطه می شود و این سیستم ها برای نصب نیاز به فضای زیادی دارند.
  • صبا هواساز نمایندگی فروش محصولات دایکین در ایران محصولات با کیفیت جهانی را از ما بخواهید.

در صنایع غذایی، داروسازی و بیمارستانی از هوارسان های هایژنیک که ساختار و سیستم کنترلی پیچیده ای دارند استفاده می گردد. در این نوع هواسازها ، همواره نرخ جریان هوای خروجی از دستگاه، ثابت می باشد و تغییر دمای فضای داخل ساختمان، با تغییر دمای هوای خروجی از دستگاه میسر می گردد. چنانکه با کم و زیاد کردن دِبی آب عبوری از کویل سرمایش / گرمایش (بوسیله شیر سه راهه برقی) دمای هوای خروجی از کویل تغییر می کند. هواسازهایی با الزامات ویژه در طراحی و ساخت که می توانند هوای کاملاً استریل و تمیزی (عاری از گرد و غبار، ذرات معلق و مواد آلاینده) را برای فضاهایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه های ابزار دقیق و اتاق های تمیز تأمین کنند. از جمله این الزمات، استفاده از پروفیل های ترمال بریک در تولید فریم دستگاه، ساخت جداره داخلی بدنه از ورق استیل و با گوشه های منحنی، استفاده از فن های بدون پولی و تسمه و استفاده از فیلترهای بیشتر و حساس تر می باشد. هواساز همان طور که در مقاله توضیح داده شده است دستگاهی برای تامین هوای مطبوع و سالم با دستیابی به دما و رطوبت مناسب بوده و یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های تهویه مطبوع که در مسیر چیلر و بویلر با کانال هوا قرار می‌گیرد.

انواع هوارسان بر اساس نوع کنترل جریان هوا

در شکل کویل های گرمایشی و سرمایشی به صورت سری قرار داده شده اند، یعنی هوای مخلوط قبل از رسیدن به فن باید از هر دو کویل گرمایشی و سرمایشی عبور کند. هنگامی که کویل ها به صورت سری واقع شده باشند می توان در صورت نیاز گرمایش یا سرمایش را تامین کرد، اما کویل گرمایشی و کویل سرمایشی هم زمان نمی توانند در حال کار باشند. برای این که هوای داخل ساختمان کیفیت خود را از دست ندهد و از نظر سلامتی در شرایط خوبی قرار داشته باشد، لازم است مقداری از هوای تازه ی بیرون وارد سیستم شود . استانداردهای موجود در زمینه ی تهویه مطبوع مقدار حداقل هوای تازه ی مورد نیاز برای فضاهای مختلف را مشخص کرده اند که این مقدار باید حتماً تامین شود.

thoughts on “هواساز چیست؟ | اجزا و انواع هواساز”

اما به شکل مدرن، برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط کورنلیس دریبل مخترع هلندی ساخت و استفاده از سیستم های تهویه مطبوع آغاز شد. در سال ۱۸۲۰ و با کشف توانایی آمونیاک به عنوان یک عامل خنک کردن هوا، تحول عظیمی در ایجاد بسترهای برودتی در سیستم های تهویه مطبوع صورت گرفت. شرکت تهویه نوین ایرانیان با استفاده از دانش امروزی و تجربیات گذشته خود توانسته تا در عرضه و فروش سیستم های تهویه (سیستم های سرمایشی و گرمایشی) با لطف ایزد منان بسیار موفق باشد. هواساز هایژنیک یا بیمارستانی یک سری الزامات خاص طراحی دارد و فیلترهای حساس تری در آن ها استفاده شده است اما نمی توان گفت از انتقال بیماری کرونا جلوگیری می کند! شما می توانید در تالار یا در مکان های دیگر استفاده کنید اما باید مطمئن باشید که تاثیری بر روی انتقال کرونا دارد یا خیر؟ چون با شیوع کرونا یک سری محصولات که صرفا جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند در بازار رایج شد! یکی دیگر از روش های دسته بندی هوارسان در بازار تهویه مطبوع، نوع زون بندی است که هواسازها را به دودسته تک منطقه ای و چند منطقه ای تقسین می کند و ما در ادامه هر کدام را به طور جداگانه بررسی کرده ایم.

بسته به نوع هواساز، امکان تعبیهٔ فن و هواکش‌های مختلفی از جمله محوری، سانتریفوژ، فولی و… وجود دارد. فن پلاگ نیز در اکثر هواسازهای هایژنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. فن ها معمولا با وجود محافظت کم از آن ها می توانند تا چند سال بدون نقص فعالیت کنند.

انواع سیستم های هواساز

گرمایش مورد نیاز ساختمان در هواسازها، اغلب توسط کویل‌­های گرمایشی که آب گرم درون آن­ها از بویلرهای سیستم حرارت مرکزی ساختمان، تأمین می­شود. در برخی از ساختمان‌های قدیمی از کویل های الکتریکی در هواساز‌ها استفاده می‌شود اما در ساختمان‌های امروزی به علت مصرف برق بالا، استفاده از کویل های الکتریکی برای تأمین گرمایش منسوخ گردیده است. وظیفه فیلتر هواساز حذف ذراتی مانند گرد و غبار از هوای ورودی است. بسته به کیفیت هوا، ممکن است نیاز باشد که این‌ها به صورت شش ماهه، سه ماهه یا حتی به دفعات بیشتر تغییر کنند. از مشکلات هواسازها در رابطه با فیلترهای ورودی، کثیفی و یا گرفتگی آن‌ها است. رطوبت زن ها فقط در ساختمان هایی به کار می روند که در آن ها از نظر رطوبت به شرایط ویژه ای نیاز باشد.

آشنایی مختصر با ایر واشر تهویه مهاجر-بتا تهویه

از این رو اگر در شرایط اقلیمی خشک و آلوده زندگی می کنید، حضور یک ایرواشر خانگی می تواند هوای ایده آلی را برای تان ایجاد کند. در مجموع دستگاه ایرواشر برای تولید و ایجاد گرمایش بسیار مناسب بوده و با کمک دستگاه هایی مانند پکیج و بویلر می توان میزان هوای خروجی مناسبی را تولید نمود. به این علت که توانایی از بین بردن رطوبت محیط و خنک کردن هوا به صورت همزمان را ندارد. در این مواقع دستگاه هایی مانند هواساز، پکیج، یونیت و … توصیه می شود. قدم اول برای خرید ایرواشر، باید توجه به ظرفیت سرمایش و ابعاد محل نصب دستگاه باشد. سپس مواردی مانند میزان مصرف انرژی، ویژگی ها، برند و مزایای ایرواشر مربوطه ، باید مورد بررسی قرار گیرد.

این سیستم ها بویژه برای ساختمان های بزرگ با سقف های بلند مانند سالن ها ، مساجد ، سوله ها و… نسبت به سیستم های تبرید تراکمی(کولر گازی و چیلرها) مقرون بصرفه می باشند. هزینه برق مصرفی این دستگاه ها کمتر از یک چهارم کولرهای گازی و چیلرهای تراکمی می باشد. اما در کل چون دستگاه ایرواشر رطوبت بیشتری را وارد جریان هوا می‌کند و سطح مرطوب بیشتری بر روی بدن انسان و کلیه‌ی سطوح ایجاد می‌کند، می‌تواند قدرت سرمایشی بیشتر نسبت به زنت و و کولر آبی داشته باشد. ایرواشر ها با توجه به امکاناتی که دارند به عنوان دستگاه تهویه و سرمایشی – گرمایشی چهار فصل مورد استفاده قرار می گیرند.

بنابرین از جمله برتری ها و مزایای آن این است که به کامل ترین شکل می توان رطوبت و دمای هوا را تنظیم و از آلودگی ها پاک نمود. ایرواشر پشت بامی برای خانه های ویلایی و آپارتمان ها که کانال کولر دارند بسیار مناسب اند. بخش سفارشی این محصول، عملکرد الکتریکال سیستم مخزن آب، فیلتر اضافی هوای تازه تابستان و زمستان و همچنین تصفیه هوای محیطی با گردش بسته را دارا می باشد.

  • همانطور که در بالاتر گفته شد بهتر است که به دلیل رطوبت بالا در مناطق شرجی از ایرواشرها که تولید سرمایش آنان به صورت تبخیری است استفاده نشود.
  • هواساز صنعتی صرفا هوای گرفته شده را پس از گرم و سرد شدن به فضا منتقل می نماید.
  • شما به عنوان خریدار یک کالا ویا یک خدمت می توانید برای دریافت بهترین پیشنهادات از سوی تامین کنندگان فروشندگان، مشخصات درخواست.
  • در سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز، اطلاعات فنی ده ها مدل از انواع ایرواشر ، از انواع برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.
  • ایرواشر به دلیل استفاده از آب پودر شده به رطوبت زنی هوا می پردازد و هوای مرطوب وارد محیط می گردد.

به این علت که دارای قدرت گرمایی بالایی بوده و مانند دستگاه هواساز کار می کند. همچنین علاوه بر ایجاد گرمایش، فیلتر کردن و تصفیه هوا را نیز به خوبی انجام می دهد. در مواقع نیاز با نصب تجهیزات و امکانات رطوبت زنی می تواند مشکلات خشکی هوای به وجود آمده در فصل زمستان را نیز برطرف نماید. هواساز ایرواشر خانگی در مصرف انرژی بهینه است و به دلیل عدم نیاز به چیلر، در مقایسه با کولر گازی قیمت کمتری دارد. این وسیله به سیستم گرمایشی مجزا نیازی ندارد و قابلیت استفاده از آب گرم موتورخانه را دارد. نحوه پمپاژ آب در آن، به صورت پودری است که باعث کاهش مصرف آب می شود.

پارامترهای کنترل در ایرواشر

با این کار علاوه بر کاهش دادن دمای هوا، رطوبت موجود در آن نیز افزایش می یابد. ایرواشرها به صورت مستقل و یا در تعامل با بقیه اجزاء سیستم تهویه مطبوع ساختمان قرار می‌گیرند و شامل بدنه، الکتروموتور، فن، فیلتر تصفیه هوا، نازل‌ها، پمپ آب، تشتک، دیفیوز (پخش کننده هوا)، کویل آب گرم و تیغه‌های قطره گیر می‌باشند. طرز کار ایرواشر مانند هواساز است و توسط فن، هوا را به داخل دستگاه کشیده و پس از تنظیم دما و افزایش رطوبت آن و نیز فیلتر کردن هوا از آلودگی ها، با کانال کشی در قسمت های مختلف ساختمان توزیع می کند. عملکرد سرمایشی ایرواشر با حالت گرمایش آن بسیار متفاوت می باشد. در حالت سرمایش، سیستم ایرواشر به صورت کاملا تبخیری همانند کولر آبی عمل می کند.

مقایسه دو سیستم چیلر و ایرواشر

در مجموع، نحوه عملکرد ایرواشر برای گرمایش بسیار مطلوب است و نیاز به دستگاه مکملی مانند بویلر و پکیج دارد. نحوه عملکرد آن برای سرمایش مطابق آنچه که گفته شد به رطوبت هوای موجود در منطقه نصب وابسته است و برای استفاده در مناطق مرطوب مانند شهرهای ساحلی ، دستگاه مناسبی نیست و توانایی خنک نمودن هوا و گرفتن رطوبت آن را ندارد. برای مناطق مرطوب ، دستگاه های دیگری مانند سیستم هواساز و چیلر ، پکیج یونیت ، مینی چیلر و دستگاه GHP پیشنهاد می شود. دستگاه تهویه ایرواشر دارای سایزهای مختلفی است که نوع کوچک آنها ممکن است نیاز به پکیج دیواری گازسوز با لوله کشی داشته باشد. برای ایجاد هوای گرم در داخل ساختمان، هم زمان با عبور جریان آب گرم از کویلها و به کمک فن، هوا را از روی لوله‌های داغ کویل جریان مییابد و محیط خانه گرم و مرطوب میشود.

با توجه به نوع کارکرد آن چنانچه در حالت گرمایش باشد، هوا از کویل گرم عبور می نماید و اگر در حالت سرمایش باشد، هوا از میان آب سرد اسپری شده عبور می کند. فن دستگاه یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های دستگاه ایرواشر بوده که وظیفه‌ی تامین هوای مورد نیاز را بر عهده دارد. وظیفه‌ی فن در دستگاه به جریان انداختن هوای مورد نیاز و عبور آن از روی قسمت‌های مختلف دستگاه شامل فیلتر‌ها، نازل‌های آب پاش، کویل و مبدل حرارتی دستگاه می‌باشد. مدل فن های مورد استفاده در دستگاه ایرواشر شامل فوروارد، بک وارد و پلاگ فن است.

تفاوت ایرواشر و هواساز

غیر از موارد بالا باید دقت کنید که سیستم کانال ها باید دقیق و اصولی محاسبه و اجرا شود. خوردگی بخشی جدایی ناپذیر سیستم هایی است که در آن از فلزات و آب استفاده شده است. برای کسب اطلاعات در مورد هواساز به مقاله“هواساز یا هوارسان چیست” مراجعه فرمایید. روش بهینه تر استفاده از PLC و HMI می باشد که پس از برنامه نویسی دمای دلخواه تنظیم می گردد. در هر قسمتی از ساختمان، از جمله در فضاهای زائد آن قابل نصب هستند. ممنون بابت توضیحات خوب و مفید تون مقاله ای که در اختیار گزاشتید ماملا مفید و کاربردی بود با تشکر.

این دستگاه نسبتا بزرگ را می توان به راحتی حرکت داد و با توجه به قدرت زیادی که دارد می تواند فضاهای بزرگ و کوچک را خنک یا گرم کند. همانطور که در بالاتر گفته شد بهتر است که به دلیل رطوبت بالا در مناطق شرجی از ایرواشرها که تولید سرمایش آنان به صورت تبخیری است استفاده نشود. سرماسازی در این سیستم با استفاده از افشانک های آبپاش صورت می گیرد. به این شکل که گرمای جذب شده به رطوبت ایجاد شده به وسیله ایرواشر برخورده و تبخیر می گردد و باعث ایجاد رطوبت می شود. امکان استفاده از این مدل سیستم تهویه مطبوع در مناطق شرجی و مکانهایی با رطوبت و گرمای نهان بالا مثل سالنهای ورزشی وجود ندارد، به دلیل وجود رطوبت نسبی در سیستم آن مناسب برای استفاده در مناطق گرم و خشک میباشد.

مبدل گرمایی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-بتا تهویه

طراحی این مبدل ها با لوله های مستقیم به صورت یک، دو یا چهار پاس انجام می گیرد. منظور از تعداد پاس، تعداد دفعاتی است که جریان سیال داخل لوله ها از میان سیال جاری درون پوسته، طول مبدل را طی می کند. بنابراین در مبدلی که یک پاس می باشد، جریان سیال از یک سمت لوله ها وارد و از سمت دیگر خارج می گردد.

مبدل های حرارتی دستگاه هایی هستند که برای انتقال گرما بین دو یا چند مایعات با دما های مختلف طراحی شده اند. مبدل های حرارتی از نوع regenerative که در این نوع مبدل سطح جدا کننده ثابت نیست و قسمت هایی از این سطح در معرض تحرکات سیالهای گرم و سرد به صورت متناوب قرار میگیرند. از این مبدل اکثرا در کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی استفاده می گردد. مبدل حرارتی استخر همیشه باید بر اساس دستورالعمل سازنده نصب شود. موثرترین روش برای نصب مبدل حرارتی این است که مایعات در یک جریان متقابل جریان می یابند (بنابراین اگر مایع خنک از چپ به راست حرکت می کند ، مایع گرم از راست به چپ حرکت می کند) .

در مبدل‌های حرارتی معمولاً دو سیال بدون تماس جرمی با یکدیگر تبادل حرارت می‌کنند. سیال سردتر در تماس با سیال گرم انرژی حرارتی گرفته و دمای آن بالا می‌رود و در عوض سیال گرم تر با از دست دادن حرارت، سرد می‌شود. در مبدل‌ها در حالت ایده‌آل و بدون در نظر گرفتن پرت انرژی، مقدار گرمایی که سیال گرم از دست می‌دهد و مقدار گرمایی که سیال سرد می‌گیرد برابر می باشد. مبدل حرارتی یکی از پرکاربردترین تجهیزات مکانیکی موتورخانه می باشد که برای تبادل حرارت بین دو یا چند سیال استفاده می شود.

  • از مبدل های حرارتی دو لوله ای ، میتوان به عنوان ساده ترین شکل مبدل ها نام برد.
  • و در جهت مخالف، سیال مایع یا گاز سرد به سمت پایین مبدل حرارتی صفحه‌ای جریان می‌یابد.
  • در کویل‌های U شکل این روش به سبب خم‌کاری مقاومت لوله‌ها در ناحیه خم‌شده کم‌تر می‌شود و امکان شکست وجود دارد.
  • گرما از طریق مایع گرم، از دیواره صفحه به دیواره دیگر از طریق هدایت انتقال می یابد.

محصولات ما به علت تولید و فروش مستقیم از کارخانه با قیمت مناسب عرضه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع مبدل های حرارتی ، شناخت ویژگی های مبدل های ساخته شده در شرکت ما و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. پوسته یا shell از مهم ترین اجزای مبدل حرارتی می باشد که به منظور افزایش مقاومت آن در برابر فشار و خوردگی از کربن استیل، برنج و استنلس استیل ساخته میشود. برای افزایش راندمان در انتقال حرارت در داخل پوسته از صفحاتی به نام بافل استفاده میشود که در واقع نوعی هدایت کننده جریان سیال موجود در پوسته می باشد. برای ورود و خروج سیال به پوسته، از شیرهایی در ابتدا و انتهای آن استفاده می گردد.

طراحی صنعتی

همچنین در مواقعی که اختلاف دما بین دو سیال زیاد باشه بهتره که سیال داغ رو از داخل تیوب ها عبور داد تا اتلافات حرارتی اون که ممکنه در اثر تبادل حرارت با محیط اطراف صورت بگیره ، کاهش پیدا کنه. شرکت های سازنده، اطلاعات ساخت این نوع مبدل را به دلیل تنوع بسیار زیاد محرمانه اعلام می کنند. که یک نوع دستگاه است که حرارت را بین دو سیال (مایع و گاز)منتقل می کند. که می توان به رادیاتور خودروها و رادیاتور در شوفاژ اشاره کرد.مبدل های در صنعت خودرو، گاز، نفت و جهت تهویه مطبوع قابل استفاده می باشد. پس حتماً دقت کنید که پیش از انتخاب و سفارش مبدل حرارتی دو لوله‌ای، ابتدا تمامی انتظاراتی را که از دستگاه دارید، در نظر بگیرید.

طراحی مکانیکی مبدل حرارتی

مبدل های صفحه ای دارای راندمان بالا و اشغال فضای کم در موتور خانه ها و دستگاه های سرمایشی، سرویس و نگهداری آسان و تلفات حرارتی کم نسبت به مبدل های پوسته و لوله. مبدل های صفحه ای دارای تعدادی پلیت می باشند که بهم متصل شده اند. از مبدل های صفحه ای جوشی معمولا در ظرفیت های پایین و از مبدل های صفحه ای واشردار در ظرفیت های بالا استفاده می شود.

نوع مرسوم مبدل های گرمایی، مبدل های حرارتی پوسته لوله ای است. بر حسب تعداد پاس های پوسته و لوله، این مبدل ها خود دارای انواع مختلفی می باشند و ساده ترین آن ها، دارای یک پاس پوسته و یک پاس لوله است. در این مبدل ها معمولا دیوارک هایی نصب می شوند تا با ایجاد تلاطم و ایجاد مؤلفه سرعت عرضی در جریان، ضریب جابه جایی سیال در قسمت پوسته افزایش یابد که به این دیوارک ها بافل می گویند. مبدل های حرارتی دیوارک دار معمولا با یک پاس پوسته و دو پاس لوله و یا با دو پاس پوسته و چهار پاس لوله تولید می شوند. در مبدل های حرارتی پوسته و لوله دارای بافل (صفحات هدایت کننده جریان)، جریان سیال سمت پوسته به صورت متقاطع با لوله ها در بین دو بافل مجاور جهت داده می شود.

اگر مبدل حرارتی شما دارای لوله های بزرگتری باشد ، ایجاد رسوب در آن بیشتر طول می کشد و بنابراین مبدل حرارتی شما طول عمر بیشتری خواهد داشت. این مبدل ها شامل آرایه ای از لوله ها با پره هایی که در سمت بیرونی ثابت شده اند ، می باشد. پره های سمت خارجی لوله ها ممکن است عمود بر محور لوله ها ، اریب یا مارپیچ نسبت به محور ، یا طولی (محوری) و در امتداد محور لوله باشند.

مبدل حرارتی صفحه ای، که از پرکاربردترین مبدل های حرارتی به شمار می رود از تعدادی صفحه فلزی موج دار تشکیل شده است. این صفحات با طرح های مخصوص و جنس های مختلفی ساخته شده اند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر یک شبکه لانه زنبوری ایجاد می کنند. دو سیال در خلاف جهت یکدیگر توسط تعدادی نازل وارد مبدل می شوند و پس از انتقال حرارت ، از آن خارج می شوند. صفحات سیال سرد و گرم به صورت یک در میان کنار یکدیگر قرار می گیرند. از این تجهیزات در اواپراتور ها، کندانسور ها ،اکونومایزر ها ، به عنوان فشار شکن ،اویل کولر ها و… اما در بین انواع مبدل های حرارتی، مبدل های حرارتی پوسته و لوله در سیستم گرمایش استخر کاربرد بیشتری دارد.

لیست قیمت انواع فن کویل سقفی، دیواری، زمینی 2 بهمن-بتا تهویه

و محل نصب و قرارگیری آنها درون سقف به صورت توکار یا روکار می‌باشد. به دلیل قرارگیری درون سقف جنس بدنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین شرکت‌های سازندهٔ معتبر از ورق گالوانیزه محکم ضدزنگ برای ساخت بدنه و افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی مورد استفاده قرار می‌دهند. به طور مثال اگر یک اتاق یا فضای محل زندگی یا کار شما نیاز به سرمایش داشت، آب سرد وارد آن فن کویل میشود و سرمایش شما را تامین میکند و به صورت موازی اگر فضای دیگری نیاز به گرمایش داشت برعکس آب گرم در فن کویل ها جریان می یابد. کاربرد این دستگاه این است که با توجه به دمایی که مد نظرمان است محیط را گرم یا سرد می‌کند.

  • در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی بدون محدودیت به راحتی می‌توان از این سری سیستم‌های تهویه مطبوع به منظور ایجاد هوایی مطبوع بهره‌مند شد، و از ظاهر زیبای آن در دکوراسیون بهره‌مند شد.
  • فن کویل دو لوله ، در تابستان فقط برای سرمایش و در زمستان فقط برای گرمایش قابل استفاده است.
  • به این ترتیب از دیگر معایب فن کویل می­توان نیاز به لوله کشی در آن را نام برد.
  • سلام دوست عزیز، خیر برای مطلع شدن از قیمت محصولات با تلفن های شرکت در تماس باشید.

فن کویل های کانالی به دلیل صدای بالا و حجم هوای زیاد نسبت دیگر انواع فن کویل ها، معمولا در راهروهای ساختمان های تجاری، لابی ها و همچنین مکان هایی با ارتفاع سقف زیاد مورد استفاده قرار می گیرند. فن کویل جهت تأمین هوای گرم مورد نیاز در فصل سرما، از آب گرم تولید شده توسط دیگ استفاده می کند. در شرایطی که در سیستم هایی از جمله کولر گازی، VRF و داکت اسپلیت هایی که کویل آب گرم ندارند، گرمایش لازم به شیوه هیت پمپ و با استفاده از کمپرسور انجام می گیرد که این موضوع به منزله مصرف برق قابل توجهی خواهد بود. لذا به علت هزینه های بیشتر مصرف برق در ایران (در مقایسه با گاز)، بکارگیری چنین سیستم هایی برای گرمایش، مقرون به صرفه نمی باشد.

فن کویل زمینی (Floor Standing)

کویل قطعه ای است که از یک سری لوله های مسی با فین های آلومینیومی تشکیل شده است که محل عبور سیال در فن کویل می باشد. در بعضی از موارد از دو کویل در فن کویل استفاده می شود زیرا نیاز است به طور همزمان هوای سرد و هوای گرم تامین شود، به این مدل فن کویل چهار لوله ای گفته می شود. کویل های آب گرم با توجه به مقدار لوله مسی کار شده و تعداد ردیف آنها به کویل های دو یا سه ردیفه معروف هستند. کویل های 3 ردیفه به دلیل استفاده بیشتر از لوله های مسی و زیاد شدن گنجایش آب گرم، توان گرمایش و سرمایش بیشتری را خواهد داشت.

در این حالت دستگاه در شرایطی به کار خود ادامه می دهد که به صورت هم زمان هوا را با شدت از روی کویل عبور داده و باعث تمیز و خشک شدن کویل می شود و سپس خاموش می گردد؛ با این کار دستگاه آماده کار می باشد. وجود اتصالات لوله درین در دو سمت پنل امکان نصب آسان و عملکرد بهتر دستگاه را به دنبال دارد. هنگامی که فن داخلی با سرعت بسیار بالا کار می کند سطح صدا می تواند با ورود به حالت آرام، بسیار کم شرکت بتا تهویه شود. از طرفی این دستگاهها مجهز به پمپ‌درین جهت ارسال آب تقطیر‌شده به بیرون هستند که بر قیمت این دستگاهها می‌افزاید.

اما در زمینه فن کویل ها، اغلب کاربران و خریداران برندهای پرفروشی مانند تهویه ، ساران ، ساراول و دماتجهیز را با توجه به کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش آنها انتخاب و خرید می‌نمایند. با وجود اینکه از گذشته تا به امروز تمامی فن کویل های زمینی دارای کلید دستی خاموش، روشن و تغییر دور هستند اما نصب ترموستات اتاقی اتوماتیک برای کنترل عملکرد کلیه فن کویل ها و بهینه سازی مصرف انرژی امری ضروری است. اصولاً عملکرد روشن یا خاموش و حتی تغییر دور موتور فن دمنده فن کویل ها توسط ترموستات اتاقی نصب شده در ارتفاع 140 سانتی متر از کف و به دور از جریان هوای خروجی فن کویل و نیز تابش مستقیم نور آفتاب انجام می گردد.

ظرفیت

در حالت کلی بهتر است از فن کویل زمانی استفاده شود که نیاز داشته باشیم هر محیط جداگانه ای از ساختمان درجه حرارت خاص خود را داشته باشد. طرز کار کلی فن کویل به این صورت می باشد که هوا از میان لوله های مسی حاوی آب سرد در تابستان و لوله های مسی حاوی آب گرم در زمستان عبور کرده و هوای سرد و گرم را در تابستان و زمستان تامین می کند. حتما در زمان خرید فن کویل به نوع لوله کشی محل مورد نظر دقت شود تا متناسب با چپ گرد یا راست گرد بودن لوله ها فن کویل مناسب را انتخاب کنید. نصب فن کویل خریداری شده به مدل آن بستگی داشته و باید در انواع زمینی، سقفی، دیواری و کاستی موارد نصب آن محصول را مطالعه کرده و در نظر داشت.

۸۵ سال پس از تاسیس هانیول در آمریکا، آقای کیومرث زمانی به سمت مدیریت عامل هانیول شاخه‌ی ایران منصوب شدند. ایشان طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۳ عهده‌دار و مسئول مستقیم کسب‌وکار هانیول در ایران بوده‌اند و پس از آن سال‌ها، طی حکمی رسمی از هانیول به عنوان ارائه‌دهنده‌ی محصولات، خدمات و امور نصب و راه‌اندازی هانیول در ایران به فعالیت خود ادامه دادند. در هنگام محاسبه ظرفیت فن کویل که بر مبنای میزان بار برودتی کل (محسوس و نهان) هر فضا تعیین می گردد همواره سعی نمایید که ظرفیت فن کویل را در دور متوسط مبنای محاسبه قرار دهید. ترموستات فن کویل به عنوان کنترل کننده “حلقه بسته” عمل می کند، که هدف آن کاهش خطا بین درجه حرارت مورد نظر و اندازه گیری شده است. گاهی اوقات ترموستات به صورت ترکیبی از حسگرهای حساس و کنترل یک سیستم، همانند ترموستات خودرو عمل می کند.

در این مدل ترموستات های کنترلی یا سنسورهای مخصوص نصب میشود و این ترموستات ها با توجه به گرمی و سردی هوا میزان دمای مطلوب را برای محیط تشخیص میدهند و فن کویل به وسیله فن (دمنده) سرمایش یا گرمایش را به فضا تزریق میکند. فن کویل های چهار لوله ای حتما باید مجهز به شیر برقی باشند و با توجه به فرمان ترموستات، آب سرد یا آب گرم در یکی از دو کویل جریان می یابد. فن کویل کاستی سقفی از نظر نحوه هوادهی، دارای انواع یک طرفه و چهار طرفه و از نظر لوله‌های متصل نیز دارای انواع دو لوله‌ای و چهار لوله‌ای می‌باشد. تفاوت فن کویل چهار لوله ای با دو لوله ای این است که دو لوله ای دارای یک کویل می باشد و فقط هوای گرم یا هوای سرد را تامین می کند اما چهار لوله ای از دو کویل تشکیل شده است که به طور همزمان می تواند هوای سرد و هوای گرم محیط را تامین کند.

در شکل زیر یک هواساز که معمولا روی بام ساختمان نصب می شود به همراه اجزای داخلی آن و کانال های ورود و خروج هوا از آن نشان داده شده است. هواسازها دستگاه های با ابعاد نسبتا بزرگی هستند که وظیفه تامین هوای تازه، سرد یا گرم کردن آن، فیلتراسیون و در برخی موارد تنظیم رطوبت هوا را بر عهده دارند. نکته اینکه هواساز نیز همانند فن کویل دارای کویل آب سرد و کویل آب گرم است و این آب سرد و گرم از طریق چیلر (یا مینی چیلر) و بویلر موتورخانه (یا پکیج گازسوز) تامین می شود. بیشتر در سالن‌ها و راهروها به دلیل حجم کم و کارایی مطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. دریچهٔ خروجی فن کویل زمینی به صورت مورب زن، روبه زن و بالازن طراحی و از این طریق دمای ایجاد شده به فضای اطراف منتقل می‌کند.

ولی در مورد پرتاب باد، این مدل قدرت مدل کانالی یا فن کوئل سقفی توکار را ندارد. و امروزه تبدیل به یکی از رایج ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در ساختمان ها شده اند و یکی از بهترین انواع فن کویل هستند. یکی از اعضای مهم و تاثیرگذار در سیستم گرمایشی و سرمایشی هر ساختمانی سیستم فن کویل است که از نام این دستگاه میتوان متوجه شد که این سیستم برای تامین دمای مطلوب در فصول سرما و گرما است.

برج خنک کننده چیست؟ کولینگ تاور انواع کاربرد قیمت-بتا تهویه

برجهای گالوانیزه معمولا مجهز به فن سانتریفیوژ بوده و جریان هوا به صورت اجباری به داخل آنها فرستاده میشد. در برخی موارد نیز از کربن استیل برای ساخت آن استفاده میشد که برای جلوگیری از مسئله زنگ زدگی توسط رنگ یا پی وی سی روی فلز پوشانده میشد. سیستم توزیع آب در این برج خنک کننده بیشترمیباشد بنابراین طول عمر بیشتری دارند. در این مرحله همزمان با گذر آب از سطح پکینگ مدیا در تماس با هوا قرار گرفته و بخشی از فلو (دبی – جریان) اصلی آب تبخیر و وارد هوا می‌گردد.

با استفاده از این روش، در حقیقت انتقال گرما میان دو عنصر آب داغ و هوا انجام میگردد. این در حالیست که عمدتاَ به علت فرآیند تبخیر آب، حرارت مقدار کمی از آب باید کاهش یابد تا دمای آب به دمایی کمتر از محیط بیرون برسد. با توجه به این که تبخیر، مهمترین عامل فرآیند خنک‌سازی آب در این شیوه است، بایستی توجه داشته باشید که به علت کم شدن تدریجی آب، باید آب جبرانی به دستگاه وارد شود. استان اصفهان بدلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و برخورداری از بیش از 70 شهرک صنعتی فعال، دارای شرکتهای سازنده برج خنک کن بسیاری میباشد.

این کار از طریق جوش حرارتی و با کمک دستگاهی به نام جوش اولتراسونیک صورت میگیرد. برای اطمینان از مقاومت مکانیکی به صورت میانگین تعداد بیست هزار نقطه جوش، در هر متر مکعب از پکینگ فیلم، ایجاد میشود. این مدل از پکینگها غالبا دارای جنس پلی پروپیلن و یا پلی وینیل کلراید میباشند. استفاده از لایه پلیمری در این نوع از پکینگ و همچنین ایجاد لایه ی نازکی از آب، دلیل نامگذاری آن به پکینگ فیلم است.

  • به بیان فنی، آب خنک شده مجدداَ در دستگاه (به عنوان آب جبرانی) یا سیستم مورد نظر (فعال در فرآیند تولید)، مورد بهره وری قرار خواهد گرفت.
  • در کولینگ تاور، مدار بسته جریان طبیعی هوا برقرار بوده و در این سیستم نیز دو نوع جریان مخالف و متقاطع وجود دارد.
  • وظیفه برج خنک کننده صنعتی در چرخه این ماشین‌آلات و تجهیزات، جذب و دفع گرمای اضافی ایجاد شده می‌باشد.
  • به صورت کلی نیروگاه ها را می توان به 4 گروه نیروگاه حرارتی، نیروگاه آبی، نیروگاه بادی و نیروگاه خورشیدی تقسیم نمود.
  • قطره گیرها به شکلی طراحی شده اند که قطرات نسبتا درشت آب را به دام می‌اندازند و به آنها اجازه خارج شدن از کولینگ تاور را نمی‌دهند و به این صورت از هدر رفتن آب جلوگیری میکنند.

برج خنک کننده مدار باز به همان برج خنک کن معمولی گفته میشود که آب در هنگام ورد به کولینگ تاور از لوله خارج شده و داخل دستگاه پاشیده می شود و با هوا در تماس است و به اصطلاح مدار باز است و کل مسیر آب داخل لوله نیست. برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگ‌ها استفاده می‌گردد که با افزایش سطح تماس جریان آب با هوا و همچنین کاهش سرعت جریان آب، در خنک‌سازی جریان آب نقش مؤثری دارند. پکینگ‌ها به صورت شبکه‌ای بوده و در دو نوع غشایی و اسپلش در برج خنک کن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برج جریان مخالف بر اساس شکل ظاهری انواع مختلفی دارد که در زیر به شرح مفصل آنها می‌پردازیم. 2- برج خنک کننده مخروطی یا گرد مدور دارای سیستم پاشش آب چرخشی و هوادهی مکش القایی میباشد. قیمت این سیستم پایین تر است در عمل کارایی این برجها نیز پایین تر میباشد. اکثر ساختمان‌ها و برج‌های بزرگ، ادارات، بانک‌ها و مراکز خرید دارای سیستم تهویه مطبوع مرکزی می‌باشند. در سیستم‌های سرمایش مرکزی از چیلرهای تراکمی یا جذبی جهت خنک کردن هوای داخلی محیط استفاده می‌کنند.

کاهش مصرف آب برج خنک کننده

در این دسته‌بندی نیز سه نوع برج خنک کننده مرطوب، خشک و خشک-مرطوب داریم. در کولینگ تاور مرطوب، آب گرم از قسمت بالای برج سرازیر شده و از پکینگ‌ها عبور می‌کند. این آب پس از عبور از پکینگ با هوای خنک وارد شده به برج ترکیب گردیده و پس از این که تبادل حرارت صورت گرفت، در پایین برج یا همان حوضچه جمع می‌شود. از آنجا که ورود آب با پکینگ توسط نازل‌های بالای برج انجام می‌شود، ذرات آب به اطراف پاشیده شده و تبخیر بیش از حد مورد انتظار انجام می‌شود. در برج خنک کن خشک، دیگر خبری از پکینگ نیست و آب به جای عبور از این اجزا، برای تبادل حرارت از لوله‌های پره‌داری عبور می‌کند که با هوای سرد در تماس هستند.

برج خنک کننده نیروگاه آب خنک(برج خنک کن نیروگاه مرطوب یا تر)

به اختلاف دمای آب سرد خروجی از کولینگ تاور و دمای هوای مرطوب درون برج خنک کننده دمای approach گفته میشود. فن برج خنک کننده که به آن پروانه کولینگ تاور نیز گفته میشود، وظیفه هدایت هوا به داخل برج خنک کننده را بر عهده دارد و استفاده از آن باعث میشود راندمان و بازدهی دستگاه افزایش پیدا کند. فن‌ها یک عیب بزرگ دارند و آن این است که دارای مصرف برق بالایی میباشند و صدای زیادی تولید میکنند. امروزه تلاش تولید کنندگان این است که فنهایی با صدای کم و بازدهی بالا تولید کنند. فن‌ها از نظر شکل و ظاهر به سه دسته ضربی، کامپوزیت و پروفیل تقسیم می‌شوند.فن ضربی دارای قطری بین 0.5 تا 1.2 متر میباشد و از ورقه‌های فولادی ساخته میشود.

بدنه کولینگ تاور شامل تجهیزات و قطعات مختلفی می باشد که اصلی ترین آنها شامل فن استک و ستونی، لوور، تشتک و … هستند. بدنه کولینگ تاور پوشش کلی برج خنک کننده را نگه داری می کند و موجب تماس آب یا جریان و حرکت هوا می شود. از متریال های مختلفی که بدنه از آنها ساخته می شود می توان بتن، آهن گالوانیزه، پلاستیک، فلز، فایبرگلاس و استیل را نام برد و جنس بدنه با توجه به نوع برج و نیاز کارفرما تعیین می شود. کولینگ تاور فایبرگلاس در ابعاد مختلفی ساخته می شود و معمولا ضخامتی مابین 5 الی 10 میلیمتر دارد. اولین نسل برج های خنک کننده بعد از انقلاب کبیر فرانسه به صورت رسمی معرفی شدند. اولین نسل برج های خنک کننده به صورت اتمسفریک و یا دستساز بودند و دارای عملکرد بسیار ساده ای بودند.

برج خنک کن‌ها از لحاظ اینکه نیروی جریان دهنده هوا طبیعی یا مکانیکی باشد به دو دسته تقسیم می‌شوند. در روش دوم نیز به سادگی میزان پکینگ مورد نیاز بر حسب مترمکعب در قیمت واحد آن ضرب خواهد شد تا قیمت نهایی بدست آید. همچنین عوامل دیگری نیز در قیمت این محصول موثر هستند مانند نوع افزودنی های مورد استفاده در تولید ورق، نوع چسب مورد استفاده در مدلهای PVC و ابعاد و غیره.

در واقع برج خنک کن نوع خاصی از مبدل حرارتی است که در این دستگاه، گرمای آب با تماس مستقیم با هوا به اتمسفر منتقل می شود. به طور کلی اساس کار این دستگاه بر مبنای اصول اولیه فرﺁیند تبخیر است. به این صورت که حجم زیادی از آب خنک می شود تا دوباره برای ورود به تجهیزات مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. به همین دلیل است که امروزه در صنایع از این برج بسیار استفاده می شود چرا که آب خنکی که برای صنایع نیاز است بعد از انجام ماموریت به برج خنک کننده برمی گردد و سرد می شود. از جمله صنایعی که برج خنک کننده استفاده می شود می توان به نیروگاه‌ ها، پتروشیمی‌ ها، پالایشگاه‌ ها و ..